Pagina's: 1   Omlaag
  [CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Gepost op: Vrijdag 27 Januari 2012 - 17:44
Teake
Groentje
*

« Gepost op: Vrijdag 27 Januari 2012 - 17:44 »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn begrenzing 'vast gezet' van mijn honda CB50 zodat ie niet meer later ontsteekt. Nadat ik dat gedaan had was er helemaal geen verschil en liep hij nog netjes 60km/u. Op het plaatje kun je zien hoe ik ervoor gezorgt heb dat ie niet meer later ontsteekt.

Ik heb 2 van die uitpuilende stukjes metaal kromgebogen voor de armpjes, zodat ie niet verder uit kan vliegen..

Ik hoop dat 1 van jullie kan uitleggen wat ik nou precies fout heb gedaan want de brommer gaat niets harder nadat ik dit gedaan heb.

groeten

edit: onderwerp van topic aangepast aan de regels.
« Laatste verandering: Zondag 29 Januari 2012 - 00:12 door Peter van Geelen » Gelogd

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #1 Gepost op: Vrijdag 27 Januari 2012 - 19:06
NanderCB50
Stamgast
**

« Antwoord #1 Gepost op: Vrijdag 27 Januari 2012 - 19:06 »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik ga binnenkort mijn vliegwiel ook vastzetten, maar zoek nog een ideale manier!

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #2 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 10:24
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #2 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 10:24 »

Je zou in theorie alleen maar harder moeten gaan als je vóór de aanpassing gemerkt hebt dat de begrenzing in werking trad.
Nu dus blijkt dat de begrenzer geef effect heeft op je snelheid, betekent dat je in je huidige configuratie niet harder kan.
Zonder bijkomende kosten kan je nog je kleppen en carburateur beter stellen en misschien wat aan je nokkenas timing doen om de boel sneller te laten lopen.

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #3 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 10:43
Teake
Groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 10:43 »

Je zou in theorie alleen maar harder moeten gaan als je vóór de aanpassing gemerkt hebt dat de begrenzing in werking trad.
Nu dus blijkt dat de begrenzer geef effect heeft op je snelheid, betekent dat je in je huidige configuratie niet harder kan.
Zonder bijkomende kosten kan je nog je kleppen en carburateur beter stellen en misschien wat aan je nokkenas timing doen om de boel sneller te laten lopen.

Ik had ook gelezen dat een snelle nokkenas een goeie optie is, hoeveel gaat ie dan sneller? Ik heb btw een 16mm carb

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #4 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 11:59
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #4 Gepost op: Zaterdag 28 Januari 2012 - 11:59 »

Alleen een snelle nokkenas monteren zal waarschijnlijk niet veel meer opleveren. De timing van de kleppen is anders en staan waarschijnlijk langer open. Persoonlijk zou ik daar geen geld aan besteden zolang je met 50cc en 16mm blijft rijden. Nu is een CB wat anders dan een SS, maar tot op de dag van vandaag zweer ik (voor een SS dan) bij 70cc, 19mm en 50cc kop.

De vraag is meer hoe hard wil je uiteindelijk gaan en hoeveel risico ben je bereid te nemen wbt oom en tante agent en niet te onderschatten, de verzekering? Ik begrijp best dat je harder wilt rijden, maar denk wel goed na bij wat je doet.

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #5 Gepost op: Woensdag 01 Februari 2012 - 02:55
schwantz34
Stamgast
**

BRAAAAWWPP!

« Antwoord #5 Gepost op: Woensdag 01 Februari 2012 - 02:55 »

ik rij rond met 12v CDI, 17mm carb + spruitstuk, 50cc
rijdt 60/70, hard zat vind ik zelf.

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #6 Gepost op: Donderdag 02 Februari 2012 - 19:40
Magnadomo
What a rip-snorter!
Stamgast
**

« Antwoord #6 Gepost op: Donderdag 02 Februari 2012 - 19:40 »

Het is bekend dat een cb50 standaard maximaal 6500 toeren draait.Daar ligt de begrenzing van het verlatend vliegwiel..
Een optie is om te beugeltjes waar de veer aan zit verder naar buiten te buigen als daar nog ruimte voor is.
Door  er strakkere veren in te zetten of de originele veren in te korten zorg je er dan voor dat het verlatend mechanisme niet meer werkt.
Hierdoor kan je een hoger toerental halen 9000-9500
Ook het vast zetten van het vliegwiel mechanisme heeft dit effect.
En dat leverde bij mij ook een snelheids verhoging tot 60 kmh.
Daarvoor haalde ik max 45kmh.
Wil je nog meer toeren halen dan moet je een Vervroegend vliegwiel er op zetten.
Dit kan een toerental opleveren van 13000 en dat verhoogd uiteraard ook je snelheid
Dit allemaal met origineel 49cc.
Maar ja we weten allemaal dat zo'n VVV erg moeilijk te verkrijgen is en ook ik vind 60-65 kmh met de brommert ook wel snel genoeg.
Of je moet een xl75 blok er onder zetten.
Cylinder van de CB50 heeft 5 koel ribben en die van de xl 75 heeft er 6 en dat is het verschil.
Ik ken iemand die dat heeft gehad en er bijna 100kmh mee kon halen.

« Laatste verandering: Donderdag 02 Februari 2012 - 19:42 door Magnadomo » Gelogd

It's a Ridgie Didge Honda CB50

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 28 Februari 2012 - 22:06
tweetje
Stamgast
**

the power of dreams

« Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 28 Februari 2012 - 22:06 »

erg belangrijk voor een cb blokje is dat hij pas in het hogere toerental veel vermogen wil leveren. als je een cb echt snel wilt laten lopen is het belangrijk dat je de originele uitlaat vervangt voor een onbegrensde. De uitlaten knijpen de cb erg! er zijn losse uitlaat bochten te koop waar je zelf een demper op pas kunt maken. dit werk super i.c.m 75cc en een 20mm carbu weet ik uit ervaring.
een snelle nokkenas wil er soms voor zorgen dat het blokje niet fijn meer loopt/zich niet goed laat afstellen.

groeten jelle

Hot.. hotter.. HONDA

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #8 Gepost op: Woensdag 29 Februari 2012 - 20:49
NanderCB50
Stamgast
**

« Antwoord #8 Gepost op: Woensdag 29 Februari 2012 - 20:49 »

Wegens een (klein) foutje bij het uitboren van de 'revetten' van de beschermkap heb ik nu aan de eene kant een draad van M8 moeten tappen en aan de andere kant van M6.
Uiteraard is de kop van de bout van M8 veel groter als die van M6, dus die weegt ook meer.
Kan dit kwaad? Ik bedoel, nu is er aan de eene kant toch meer gewicht als aan de andere?

Nander

[CB50] Begrenzing vastzetten (gaat niets harder) Antwoord #9 Gepost op: Zondag 04 Maart 2012 - 12:18
Magnadomo
What a rip-snorter!
Stamgast
**

« Antwoord #9 Gepost op: Zondag 04 Maart 2012 - 12:18 »

Kijk das nou jammer want als je nou wat meer gelezen had op dit forum voor dat je aan de slag was gegaan had je kunnen leze dat de gaatjes waar de klinknagels in zitten ongeveer 4,2  mm zijn. Dit is precies de diameter voor een M5 tapgat.
Ik zou toch de zaak weer in balance maken dus aan beide zijden evenveel gewicht, je zou dan kunnen kiezen voor boutjes met een verlaagde kop of met een ronde kop.
Velen laten het beschermkapje er ook af, zelf vond ik dat niet zo mooi.
Persoonlijk heb ik de vliegwiel gewichtjes ietsjes ruimte gelaten om te kunnen bewegen.
Dit zodat het vervroegingsmechamisme zich bij het monteren van het vliegwiel een beetje kan zetten .
Kleine aanpassing wat ik nog meer heb gedaan is ook nog een 13 T voortandwiel gemonteerd.
Zoals je kan zien heb ik ook een aangepaste Kytaco R-Tech er op zitten.
Dit heb ik gedaan voor het geluid maar niet om sneller te kunne rijden.
Met 8000 toeren rijd die van mij 60kmh
Het maximum wat ik haal is 65 -70 kmh maar dan draai ik ook maximum toeren.( 9500 rpm)
Persoonlijk vind ik 60 een mooie max voor de cb.
Dus is het de vraag of je nog zoveel kosten en moeite wil doen om 5 kmh sneller te kunnen gaan.

It's a Ridgie Didge Honda CB50
  Pagina's: 1   Omhoog
Ga naar: