Pagina's: 1   Omlaag
  wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 12:13
Bruyninckx
Vaste Klant
*

« Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 12:13 »

Hallo,

Omdat ik nog niet zolang bezig ben met 4 takts heb ik een vraag over vliegwielen.
Wat is het verschil tussen een vervroegd, vastgezet e.d vliegwielen en wat is de functie ervan?
Ik lees hier wel eens over maar weet niet wat het doet.
Ik hoor graag jullie.  
« Laatste verandering: Maandag 12 September 2011 - 17:08 door Bruyninckx » Gelogd

wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen Antwoord #1 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 19:27
butt head
Vaste Klant
*

« Antwoord #1 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 19:27 »

een verlatend vliegwiel die verlaat het ontstekings tijdstip als de toeren toe nemen.
een vast vliegwiel die houd het zelfde ontstekings tijdstip
een vervroegend vliegwiel die vervroegt het onstekings tijdstip als de toeren toe nemen.

een verlatend en vervroegend vliegwiel zitten 1 of 2 gewichtjes die door de centrifugaal krachten naar buiten willen. aan die gewichtjes zit een klein nokje die de nok de contakt punten doen openen. dus af hankelijk van een vervroegend of een verlatend vleigwiel word het moment waar de punten open gaan beinvloed

het verlaten dan gaan de punten iets later op waar door het blok minder toeren kan maken.
een vast vliegwiel die behoud het zelfde moment van het open van de punten of je nou lage of hoge toeren draait.
een vervroegend vliegwiel die beinvloed de punten dat ze eerder open gaan wat resulteerd dat je nog wat meer toeren kan maken dan de andere vliegwielen.

de verlatende vielgwielen willen nog wel eens vast gezet worden door middel van een lasje dat het nokje vast zit aan de armpjes van de verlating of een boutje dat de armpjes niet naar buiten kunnen bewegen. helaas willen ze dat ook wel eens bij een vervroegend vliegwiel doen.

een vervroegend vliegwiel is te herkennen aan 2 streepjes voor F
vast links. vervroegend rechts

vervroegend. een verlatend ziet er bijna het zelfde uit allen dan zitten de gewichtjes een slag gedraaid zo dat de nok de andere kant op beweegt
bij een vervroegend draait de nok rechts om. een verlatend links om.
« Laatste verandering: Maandag 12 September 2011 - 19:29 door butt head » Gelogd

wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen Antwoord #2 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 20:50
Bruyninckx
Vaste Klant
*

« Antwoord #2 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 20:50 »

Das wat duidelijker, ook met die foto's.
Is er dan ook sprake van de de brommer sneller gaat met de een of ander vliegwiel?
Of waarom doen ze dat dan.
Sorry voor de misschien wat domme vraag maar ben nog een echt noob op dit gebiedt maar het interreseerd me enorm.

wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen Antwoord #3 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 22:59
schwantz34
Stamgast
**

BRAAAAWWPP!

« Antwoord #3 Gepost op: Maandag 12 September 2011 - 22:59 »

met een vervroegend moet hij harder gaan, vaste gewoon normaal, en verlatend wat langzamer.

Goeie uitleg butthead!
misschien leuk stukje voor in de FAQ sectie?

wat is het verschil tussen verschillende vliegwielen Antwoord #4 Gepost op: Dinsdag 13 September 2011 - 18:21
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #4 Gepost op: Dinsdag 13 September 2011 - 18:21 »

misschien leuk stukje voor in de FAQ sectie?

Inderdaad! Dank je wel butt head

#faqnominatie

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"
  Pagina's: 1   Omhoog
Ga naar: