Pagina's: 1   Omlaag
  Koppeling los, motor valt uit... Gepost op: Zondag 21 Augustus 2011 - 15:35
tobe
Stamgast
**

« Gepost op: Zondag 21 Augustus 2011 - 15:35 »

Hey!

Ik heb een probleem met een Motobécane (excuses, geen Honda deze keer, die blijft lekker lopen )
Wanneer ik hem in een versnelling zet, ik laat de koppeling los, dan hoor ik eventjes een gepiep en valt de motor uit... Zelfs wanneer ik veel gas geef valt hij uit. Het is precies of de motor de kracht niet heeft om het wiel te doen draaien. Soms heb ik ook dat hij al uitvalt wanneer ik de koppeling intrap.

1 keer ben ik zo ver gekomen dat, wanneer ik het achterwiel van de grond zet, hem in 1e kan zetten, koppeling los en dan draait het wiel netjes. Wanneer ik er dan op ging zitten viel hij weer uit. Ik weeg maar 70kg dus ik zou niet te zwaar mogen zijn 

Kan dit aan een/de (slippende) koppeling liggen? Wanneer merk je als een koppeling slipt?

en euh, bedankt alweer!

« Laatste verandering: Zondag 21 Augustus 2011 - 16:32 door tobe » Gelogd

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #1 Gepost op: Zondag 21 Augustus 2011 - 18:05
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #1 Gepost op: Zondag 21 Augustus 2011 - 18:05 »

hmmmm, je hebt dus een zwaar gebrek aan vermogen. (heb ik zelf ook last van, maar ik hoop dat de loterij daar verandering in kan brengen haha)
Hoe is de vonk op de bougie?
Vonken de contactpunten?
Staat het ontstekingstijdstip op tijd?

Is je carburateur schoon?

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #2 Gepost op: Maandag 22 Augustus 2011 - 09:00
tobe
Stamgast
**

« Antwoord #2 Gepost op: Maandag 22 Augustus 2011 - 09:00 »

Hehe

Vonk is goed, carbu is schoon.

Hoe kan ik controleren of de contactpunten vonken? Ik neem aan dat die niet horen te vonken ? 
Stationair loopt de motor goed, dus ik zou denken dat het probleem niet bij de carbu of ontsteking kan liggen (maar eerder de koppeling ofzo?) of ben ik verkeerd?

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #3 Gepost op: Donderdag 25 Augustus 2011 - 10:45
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #3 Gepost op: Donderdag 25 Augustus 2011 - 10:45 »

Je kunt dit controleren door je motor te starten met de ontstekingkap verwijderd. Dan kun je gelijk zien of het daar vonkt. En ze horen inderdaad niet te vonken. Indien ze dit wel doen, dan zal je in de meeste gevallen je condensator moeten vervangen.

Stationair loopt de motor goed, dus ik zou denken dat het probleem niet bij de carbu of ontsteking kan liggen (maar eerder de koppeling ofzo?) of ben ik verkeerd?

Het probleem is dat ik niet naast je brommer sta en dus niet kan luisteren
Maar als je normaal koppelt en je motor valt stil, dan heb je, voor zover mijns inziens, een gebrek aan vermogen.

Je hebt het ook over gepiep, wat natuurlijk ook niet hoort. Als de motor uit is en je contact uit is, kan je de motor dan wel rond draaien als je hem in de versnelling zet en vooruit duwt?

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #4 Gepost op: Donderdag 25 Augustus 2011 - 20:36
tobe
Stamgast
**

« Antwoord #4 Gepost op: Donderdag 25 Augustus 2011 - 20:36 »

Contactpunten vonken niet.

Wanneer ik de ketting eraf haal, dan kan ik wel netjes schakelen. Wanneer ik de ketting er dan terug op leg, zet hem in 1e, ik laat de koppeling stilletjes los, geef genoeg gas, dan hoor ik een gepiep (gelijk een slippende distributieriem) en dan valt hij stil  ???
Ik heb geen idee waar het gepiep vandaan komt...
Misschien een pittig detail, de veer van men kickstart is kapot (bij Motobecane zit die buiten het blok). Dus de kickstart blijft beneden bengelen. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?  ^-^

Hem vooruit duwen in versnelling is geen probleem...
« Laatste verandering: Donderdag 25 Augustus 2011 - 22:39 door tobe » Gelogd

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #5 Gepost op: Maandag 29 Augustus 2011 - 11:52
tobe
Stamgast
**

« Antwoord #5 Gepost op: Maandag 29 Augustus 2011 - 11:52 »

ontsteking stond inderdaad verkeerd!
Ik ga hem deze week proberen correct te stellen, ik neem aan dat dit ook zonder zo een kartonnen diagram kan?
Heb gevonden dat hij 1,8 tot 2mm voor BDP moet staan. Werkwijze is dan gewoon de zuiger correct zetten (op 2mm voor bdp) en dan zorgen dat de contactpunten juist open gaan (met sigarettenblaadje) ?

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #6 Gepost op: Maandag 29 Augustus 2011 - 17:22
schwantz34
Stamgast
**

BRAAAAWWPP!

« Antwoord #6 Gepost op: Maandag 29 Augustus 2011 - 17:22 »

Er staat een  F op je vliegwiel, en er zit een gleufje op je carter (midden bovenaan)
je zet je vliegwiel met de F op de streepje. (of net 2mm ervoor (rechts) voor iets meer power)
je draait het schroefje van je puntjes los.
Aan de linkerkant van de puntjes zit er een gleufje in het plaatje waar de puntjes aan vast zitten.
Op de grondplaat zit ook een gleufje, daar steek je een plaate schroevendraaier tussen.
duw de puntjes nu naar beneden tot je ziet dat ze net open willen gaan, op dat punt draai je het schroefje van de puntjes weer vast.
Als het goed is gaan je puntjes nu op het punt open waar de F langs het gleufje op je carter komt.

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 30 Augustus 2011 - 13:11
tobe
Stamgast
**

« Antwoord #7 Gepost op: Dinsdag 30 Augustus 2011 - 13:11 »

Hey schwantz34, bedankt voor je uitleg maar het is geen Honda, het is een motobecane, daar zitten geen streepjes en gleufjes op

Maar ik heb gisteren de ontsteking afgesteld en het probleem van gebrek aan vermogen is opgelost!!!!!  8-)
Merci (vooral da racing duck) voor mij te doen wijzen dat er een gebrek aan vermogen was en dit aan de ontsteking zou kunnen liggen!!

Mijn probleem is dus opgelost en kan nu lekker gaan scheuren

Koppeling los, motor valt uit... Antwoord #8 Gepost op: Dinsdag 30 Augustus 2011 - 22:06
schwantz34
Stamgast
**

BRAAAAWWPP!

« Antwoord #8 Gepost op: Dinsdag 30 Augustus 2011 - 22:06 »

ah oke, daar heb ik dan ff overheen gelezen denk ik!
  Pagina's: 1   Omhoog
Ga naar: