Pagina's: 1 2 »   Omlaag
  Tikken in cilinderkop Gepost op: Woensdag 15 Juni 2011 - 21:56
bagheera
Stamgast
**

« Gepost op: Woensdag 15 Juni 2011 - 21:56 »

Ja, en dan denk je natuurlijk aan de klepjes, die zijn gesteld. Nok heeft geen speling in de kop. De tuimelaars zijn glad. Maarrr 1 van de 2 heeft wel aardig zijlingse speling. Distri ketting staat goed. Nadat ik de klepjes had gesteld was hij stil. Na een paar kilometers tikte hij al wel weer wat, en na nog meer kilometers nog wat harder. Hij rijd verder goed.
Ik heb er al eens aar gekeken en het viel mij op dat als de kleppen gesteld zijn en je de nokkenas 180 graden draait, dat de tuimelaar dan best veel ruimte heeft. Moet een tuimelaar de nokken as niet blijven volgen? Misschien zijn de glij vlakken wel te dun zat ik te denken. Wel raar dat ie dan eerst weleven stil is. Stelschroeven lopen ook niet los.
Ik vind het maar vaag. Heb al heel wat af gesleuteld, maar hier heb ik even geen antwoord op.
« Laatste verandering: Donderdag 25 Augustus 2011 - 08:10 door bagheera » Gelogd

Honda 1st encounter spring 1995
Now Honda no.7 SS50Z K3 1977

Tikken in cilinderkop Antwoord #1 Gepost op: Woensdag 15 Juni 2011 - 22:46
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #1 Gepost op: Woensdag 15 Juni 2011 - 22:46 »

Moet een tuimelaar de nokken as niet blijven volgen? Misschien zijn de glij vlakken wel te dun zat ik te denken. Wel raar dat ie dan eerst weleven stil is.

Er zit in zekere mate wel wat speling in, maar als je er een plank hout tussen kunt duwen, dan klopt er toch iets niet.
Heb je al eens met een schroevendraaier "geluisterd"? Motor laten lopen, handvat van de schroevendraaier tegen het oor en de punt op verschillende punten duwen.

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

Tikken in cilinderkop Antwoord #2 Gepost op: Donderdag 16 Juni 2011 - 08:15
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #2 Gepost op: Donderdag 16 Juni 2011 - 08:15 »

Het geluid klinkt als tikkende kleppen. Ik zal vanavond de klepdoppen er nog eens af halen. Ik heb toch mijn bedenkingen bij de tuimelaars. En anders bestellen we 2 nieuwe. Kwaad kan't natuurlijk nooit! Met 2 nieuwe asjes natuurlijk :-)
Wel raar verhaal. Ik ben ook benieuwd of er nu weer speling zit op de tuimelaars. dat zou opmerkelijk zijn, al zou het kunnen. De vorige keer had ik hem ook strak staan en na het vliegwiel een aantal keer omgewenteld te hebben zat er weer speling op...

Tikken in cilinderkop Antwoord #3 Gepost op: Zaterdag 18 Juni 2011 - 13:23
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #3 Gepost op: Zaterdag 18 Juni 2011 - 13:23 »

Nou gisteravond eens gekeken. Ik kon zo niks vinden maar vertrouwde de kop toch niet. Dus die er even af gehad. Uiteindelijk 1 tuimelaar vervangen, de speling van degene die er in zat was voor mijn gevoel toch iets teveel. Ook heb ik de nokkenas vervangen. Was misschien niet nodig, maar de nokken waren wel heel scherp en de as die ik nog had had een hogere nok. Dat scheelde een 0,01mm en ook de nokken zijn van die nieuwe ronder. Na deze actie het spul weer in elkaar gezet en gesteld met als resultaat een stille kop. En hij blijft nu ook goed stationair lopen. Ik denk uiteindelijk dat de tuimelaar de echte oorzaak was, en dat de andere nok er mede aan bijgedragen heeft. Misschien dat die scherpe hoeken de tuimelaar ook wel heeft laten 'springen'.

Tikken in cilinderkop Antwoord #4 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 00:25
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #4 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 00:25 »

Nu ik dit lees ga ik ook eens even bij mijn kop kijken. Ik neem het getik voor lief (ja slecht, maar het is maar een dubbelgelagerde C90 immi kop haha) maar misschien komt mijn tikketik ook wel van de tuimelaars. Het blokje wordt soms behoorlijk belast en slijt een stukkie sneller dan normaal

*) Disclaimer: Alle vermelde tips en trucs zijn voor eigen risico en dienen met gezond verstand in acht genomen te worden.
"Intelligentie is de mate waarin men het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideen te aanvaarden"

Tikken in cilinderkop Antwoord #5 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 11:05
N!ck
Stamgast
**

« Antwoord #5 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 11:05 »

dus mag ik hieruit besluiten dat een beetje zijwaartse speling op 1 vd tuimelaars zeker niet gezond is?  :P

Tikken in cilinderkop Antwoord #6 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 12:02
stekel
Bierfietser
Bier Beheer
Über Stamgast
*

C-50, SS-50, PC-50 en m,n mening over scootah's

« Antwoord #6 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 12:02 »

Beter van niet, alles slijt een stuk sneller.

Stekel....van eigen gruisch en puin.
Veni Vidi Velpon (ik kwam, zag, en bleef hier plakken)
Als ik net zo veel bier dronk als m,n Honda's benzine...zou ik praktisch niks drinken! Ik ben gestopt met roken....nu m,n PC-50 nog!

Tikken in cilinderkop Antwoord #7 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 17:26
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #7 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 17:26 »

Een beetje zijwaartse (laterale?) speling is niet erg bij SS, C en CD koppen is niet erg. Zonder speling zou de boek zelfs vast lopen door warmte uitzetting.

Tikken in cilinderkop Antwoord #8 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 18:57
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #8 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 18:57 »

Er zijn 2 soorten zijlingse speling... Die van de tuimelaar die iets heen en weer over het asje kan schuiven, das nodig ivm hitte uitzetting. Al moet het je er inderdaad geen fikse schroevendraaier tussen kunnen drukken. Dan heb je nog een speling die in mijn ogen altijd kwalijk is en dat is als de tuimelaar kan kantelen op het asje. Niet het heen-en-weren van de tuimelaar waarvoor ie gemaakt is maar zijwaarts kantelen. En ik vermoed dat dit mijn probleem was tezamen met een iets te grote ruimte zodat er bijna die schroevendraaier tussen kon.
Misschien dat die scherpe hoeken op de nokkenstok ook wel meegeholpen hebben. Volgens mij kan dat ook niet goed zijn.

Tikken in cilinderkop Antwoord #9 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 22:00
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #9 Gepost op: Zondag 19 Juni 2011 - 22:00 »

Als de tuimelaar kan kantelen op de as, dan is het inderdaad tijd om het een en ander te gaan vervangen

Tikken in cilinderkop Antwoord #10 Gepost op: Vrijdag 01 Juli 2011 - 15:51
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #10 Gepost op: Vrijdag 01 Juli 2011 - 15:51 »

sh*t! hij tikt weer! Begon allemaal lekker stil en na een km of wat dat getik weer. Hij rijd er niet minder om, maar klinkt wel irritant.

Heb even met Johannes een mail overleg gehad en hij opperde dat het ook de speling an de nokkenas kan zijn. Nu moet ik zeggen dat mijn cilinderkop en nokken as nauwelijks speling hebben maar hij zei dat de speling van de nokkenas groter zou kunnen zijn als de speling die je "instelt" bij het kleppen stellen. Ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken. Want volgens mij heb ik Honda's gereden waarvan de banen best ruim waren maar niet zo hard tikten. Maar toch zou er wat in kunnen zitten...
Wat ik vaag vind, en ik heb er geen dikke olie in zitten, is dat hij een tijdje weinig geluid maakt en pas daarna steeds harder gaat tikken. En dat is na kleppen stellen. Dus als ik hem niet tussentijds stel dan rijd ik tikkend weg. Je zou haast denken dat er iets los loopt, maar bij controle zit alles vast...
Zou het ook een zuiger kunnen zijn die een pakking "aantikt"? Maar dan zou hij het natuurlijk gelijk moeten doen en niet stil worden na kleppen stellen...

Ik denk dat dit een vraag met "guru" status is. Ik kom er even niet meer uit.

Tikken in cilinderkop Antwoord #11 Gepost op: Vrijdag 01 Juli 2011 - 19:40
Thumper
Stamgast
**

« Antwoord #11 Gepost op: Vrijdag 01 Juli 2011 - 19:40 »

Ik heb zowiezo te kort ervaring met Hpnda's om het je te kunnen vertellen.
Weet alleen wel dat de mijne ook een geluidje in zit.
Op de Hondadag was in ieder geval ook duidelijk te horen dat ik me om mijn geluidje zeker niet druk hoef te maken.

Blijft evengoed vervelend  :

Tikken in cilinderkop Antwoord #12 Gepost op: Zaterdag 02 Juli 2011 - 15:02
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #12 Gepost op: Zaterdag 02 Juli 2011 - 15:02 »

Of je er druk om moet maken is 1 maar het geluid hoort niet, dus is het irritant (en wie weet ten lange leste ook schadelijk voor je blok)

Tikken in cilinderkop Antwoord #13 Gepost op: Maandag 04 Juli 2011 - 11:03
Peter van Geelen
4-Stroke.net Founder
Administrator
King of the road
*

« Antwoord #13 Gepost op: Maandag 04 Juli 2011 - 11:03 »

Zou het ook een zuiger kunnen zijn die een pakking "aantikt"? Maar dan zou hij het natuurlijk gelijk moeten doen en niet stil worden na kleppen stellen...

Vaaaaaaaag weer. Heb je al eens met een schroevendraaier geluisterd om te bepalen waar het meeste geluid vandaan komt? Een pakking aantikken zou niet mogen gebeuren en ik ga er van uit dat je de juiste maat pakkingen koopt. Een warmte probleem (uitzetting) is het wellicht niet, gezien het geluid alleen maar erger word.

Dus als ik hem niet tussentijds stel dan rijd ik tikkend weg.

Ben je er absoluut zeker van dat de contramoer (vage naam voor slechts één moer, maar goed) stevig vast zit op de klepspelingstelbout?

Mogelijke punten om te controleren en wellicht overdreven, maar een gedachte waard:
* Slappe klepveren en misschien dat de kleppen de zuiger raken?
* Big-end lager speling?

Laat ook even weten waar je huis woont, als je dicht genoeg in de buurt bent, kan ik altijd even langswippen. Ik kan het echter niet beloven gezien net de 5e versnelling van mijn Xantia het begeven heeft x.x

Tikken in cilinderkop Antwoord #14 Gepost op: Maandag 04 Juli 2011 - 14:40
bagheera
Stamgast
**

« Antwoord #14 Gepost op: Maandag 04 Juli 2011 - 14:40 »

Ha!

Ik denk dat mijn huis best wel even rijden is voor jou? Die staat trouwens in Ede.

De contramoer loopt niet los. Die zit gewoon muurvast. Wat wel opvalt is de speling op die ene tuimelaar. De inlaat. Ik heb er een andere op in gezet, maar daarna tikte hij weer. Maar die tuimelaar heeft nog steeds meer zijlingse speling dan de uitlaat tuimelaar. Ik ga er haast over denken dat de ruimte waar de tuimelaar tussen valt te ruim is waar door hij heen en weer danst over het asje. Als je hem met de hand heen en weer beweegt dan kun je hem laten tikken. Dat lukt je niet met de uitlaat tuimelaar. Gek is wel dat als je de klep dan weer stelt het weer even stil is. Maar goed, als het ding warm word zet allen natuurlijk weer uit.

Pagina's: 1 2 »   Omhoog
Ga naar: